Administrator
Spis treści
Logowanie się do strony i omówienie WordPressa
Dodawanie wpisu (aktualności)
Edycja i dodawanie stron
- Z jaką stroną mam do czynienia (2 rodzaje stron)
- Jak edytować stronę zwykłą
- Jak edytować stronę w elementorze
- Jak dodać nową stronę
- Jak dodać nowa stronę na elementorze
- Jak dodać/usunąć stronę do menu
- Jak edytować stronę homepage i kontakt
Dodatkowe funkcjonalności strony
- Jak dodać żałobę
- Jak dodać/zmienić belkę informacyjną (alternatywa dla popup)
- Jak dodać / zmienić popup
Deklaracja dostępności
Jak pobrać film
Jeśli chcecie zachować filmy instruktażowe u siebie na dysku, wystarczy przejść do linku pod filmem „Pobierz film”.
Film otworzy się w nowym oknie . Pod filmem, z prawej strony pojawi się ikonka pobierania, która umożliwi pobranie filmu w wybranej rozdzielczości.

Logowanie się do strony i omówienie WordPressa
Jak dodać użytkownika
Grafiki na stronie
Jak dodać wpis
UWAGA!!! Dodawanie ogłoszeń, gazetek szkolnych czy dokumentów w formie obrazu (pliki jpg lub png) z tekstem na obrazie jest niezgodne z wymogami dostępności strony! Tak samo pliki PDF, na których jest zdjęcie lub skan dokumentu.
Jeśli szkolna gazetka lub ogłoszenia są realizowane w taki sposób musi być zapewniony alternatywny tekst na stronie – czyli tekst ze zdjęcia musi być opublikowany w formie tekstowej na stronie, aby strona spełniała warunki dostępności.
Każde dodane zdjęcie nawet to bez tekstu, o ile nie ma na celu jedynie funkcji ozdobnych też powinno mieć uzupełnione pole tekst alternatywny. W przypadku galerii można to zrobić grupowo w zakładce Ustawienia / Accesibility tools
Jak edytować wpis
Jak dodać galerię zdjęć do wpisu lub strony
Z jaką stroną mam do czynienia (2 rodzaje stron)
Jak edytować stronę zwykłą
Jak edytować stronę na elementorze
UWAGA: Usuwanie elementów za pomocą kliknięcia prawym przyciskiem na podświetlony element lub ołówek niebieski w prawym górnym rogu elementu i wybór: Usuń
Jak dodać stronę
Jak dodać stronę na elementorze
Jak edytować menu (dodać/usunąć stronę lub link)
Jak edytować stronę główną i stronę kontakt
Dodatkowe funkcjonalności strony
Jak dodać żałobę
Jak dodać/zmienić belkę informacyjną
Jak dodać / zmienić popup
Deklaracja dostępności
O co chodzi
W deklaracji dostępności, w bardzo dużym skrócie i uproszczeniu chodzi o to, żeby osoba z niepełnosprawnością, np. Niewidoma, mogła skorzystać ze strony w takim samym stopniu jak osoba pełnosprawna. Np. aby syntezator mowy mógł przeczytać jej treści na stronie.
W tym celu, wszystkie istotne treści na takiej stronie powinny mieć formę (lub alternatywną formę) – tekstową.
W praktyce oznacza to, że wszystkie treści nietekstowe umieszczane na stronie powinny mieć swoją tekstową alternatywę.
Jakie treści nietekstowe znajdują się na stronach techników:
PDF! – pliki pdf nie są tekstem, ale pewnego rodzaju zdjęciem tekstu, sa więc materiałem nietekstowym, który często ma za zadanie przekazać wiele informacji. Aby strona była cyfrowo dostępna, tekst z PDF powinien również znaleźć się na stronie w postaci normalnego tekstu.
Obrazy, zdjęcia, grafiki – dlatego wszystkie powinny posiadać tekst alternatywny opisujący co znajduje się na zdjęciu. Największym problemem są obrazy, które zawierają tekst, np:

Aby strona była dostępna cyfrowo CAŁY tekst który jest umieszczony na takim zdjęciu, powinien znaleźć sie na stronie w formie tekstowej również
Inne multimedia – filmy, prezentacje – również powinny mieć alternatywę w postaci zwykłego tekstu.
Jak zrobić deklarację dostępności
Przed wygenerowaniem deklaracji warto przygotować sobie:
Dane kontaktowe osoby kontaktowej z podmiotem publicznym – Imię, nazwisko, email i numer telefonu osoby
Dostępność architektoniczna – opis
W sekcji „Dostępność architektoniczna” podmiot publiczny deklaruje dostępność architektoniczną swojej siedziby. Podaje przy tym adres lub adresy, jeżeli lokalizacji jest kilka, do każdej tworząc oddzielne opisy.
Datę publikacji strony
Aby wygenerować tekst deklaracji, wchodzimy na stronę: https://deklaracja-dostepnosci.info/generator
i wpisujemy dane.
W polu deklarowany status wybieramy – częściowo zgodny i zaznaczamy – poprawienie dostępności strony niosłoby za sobą nadmierne obciążenia dla podmiotu publicznego.
W polu metoda oceny dostępności, wybieramy – samoocena